Copier: een nieuw Leven

19 mei 2012 t/m 2 juni 2013: Wat maakte Andries Copier (1901-1991) tot de grootste glaskunstenaar die Nederland ooit heeft gekend? Wat heeft Copier gedaan dat zijn naam nog altijd die mythische klank heeft? Deze vragen waren de leidraad bij de samenstelling van het Copierjaar (2011-2012) en de eerste overzichttentoonstelling van het werk van Andries Copier ooit. In de tentoonstelling Compleet Copier werden circa 1980 werken opgenomen, waarvan 1835 in één van de loop-bruggen van het zogenaamde “Transparante Depot” van het nieuwe Nationaal Glasmuseum. Na het Copierjaar blijft deze Copierbrug permanent bestaan als eerbetoon aan Nederlands belangrijkste glaskunstenaar.

Het Copierjaar wordt voorgezet en afgesloten met Copier: Een nieuw leven, een tentoonstelling over de periode nadat Copier de fabriek had verlaten (1979-1991). Volgens kenners is dit zijn meest artistieke periode waarin hij geheel vrij van productiewerk, zowel op technisch vlak als in verschillend materiaalgebruik, op bijzondere wijze verder aan het experimenteren sloeg. Dit is ook de periode geweest waarin zijn oogstrelende unica’s werden vervaardigd die daarna over de gehele wereld zijn verspreid.

Naast Copier: Een nieuw leven, het slot van de tweeluik, tonen wij tegelijkertijd zijn nooit eerder getoonde glas-in-lood-ramen (vitrica’s), een ander belangrijk facet van zijn werk. Dit tweedimensionaal werk is op heel verschillende (particuliere) locaties toegepast en wordt met de prestatie in het museum specifiek onder het voetlicht gebracht. Een architectonisch beeldend onderdeel wordt hierdoor in de context van een autonoom kunstwerk geplaatst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>